Dlaczego wybrać Żłobek Montessori?
Każdy z nas jest inny – brzmi to jak slogan reklamowy, jest to jednak prawda tak oczywista, że bardzo rzadko się nad tym zastanawiamy. To samo dotyczy naszych dzieci, każde z nich już od początku swego istnienia jest inne, stanowi niepowtarzalny byt, ma też swój niepowtarzalny rytm rozwoju.
Tajemnica metody Marii Montessori tkwi w tym, iż nauczyciel obserwując swoich podopiecznych – zauważa fazy wrażliwe pojawiające się u poszczególnych dzieci i proponując pojedynczemu dziecku odpowiednie zabawy czy proste ćwiczenia wspiera jego rozwój. Dziecko uczy się więc z łatwością i z radością, nie odczuwając tego jako przykrego obowiązku. W okresie żłobkowym 1-3 najważniejszymi fazami wrażliwymi są oczywiście:
- rozwój mowy,
- rozwój ruchowy – doskonalenie chodzenia i koordynacji ruchów,
- ponadto wzrastająca potrzeba samoobsługi i samodzielności.
Rozwój mowy jest wspierany wielotorowo: od najbardziej tradycyjnych form jak mowa rytmiczna (wierszyki, rymowanki, piosenki), przez pracę z książeczkami, zabawy w pytania, zachęcanie do samodzielnego wyrażania się i ćwiczenia w utrwalaniu nazewnictwa przedmiotów opracowane zgodnie z zaleceniami metody. Nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualne z każdym dzieckiem zgodnie z jego aktualnym stanem wiedzy i potrzebami, jak i grupowe, które także są bardzo lubiane przez dzieci.
Doskonalenie koordynacji ruchowej obejmuje ćwiczenia z zakresu koordynacji oko-ręka, stereognostykę oraz kształcenie zmysłu równowagi.
Kolejnym obszarem z którym dzieci będą miały codzienną styczność w Żłobku Montessori są ćwiczenia praktycznego dnia. Jest to bardzo ważna dziedzina rozwoju – są to czynności związane z troską o własną osobę i troską o otoczenie. Celem tych ćwiczeń jest wypracowanie samodzielności, samoświadomości oraz ufności we własne siły i poczucia bezpieczeństwa. Dzieci uczą się codziennych czynności, takich jak zapinanie i odpinanie guzików, czyszczenie bucików, mycie rąk, mycie stolików, pranie, nakrywanie do stołów, itp..
Przy pracy z każdą pomocą Montessori obowiązują proste zasady: dziecko samodzielnie bierze pomoc z odpowiedniego miejsca przed rozpoczęciem zabawy i po zakończeniu odnosi na miejsce. Oprócz funkcji wychowawczej ta zasada ma jeszcze jedno zadanie utrwala pamięć ruchową, dzięki temu jeśli następnym razem będzie chciało powtórzyć zabawę będzie wiedziało gdzie szukać pomocy.